Sprawdzony przepis!

Zimowe ciasto truskawkowe

Przepis na to ciasto posiadam od niemal dwudziestu at. Niestety w drodze wielu przeprowadzek i innych domowych zawirowań, przepis przepadł.


Na szczęście poratowała mnie moja własna rodzicielka, która w swym kajeciku przepis zachowała. I dobrze się stało, gdyż byłaby to niepowetowana strata, gdyby znikł tak bezpowrotnie, ponieważ jest przepyszny. Jest to też jedno z niewielu ciast, którego nie potrafię zjeść w postaci jednego kawałka.

Jak już wspomniałam przepis osiadam od dawna i często gościł na naszym stole. Zawsze przygotowywałam go w zimie, ponieważ do przygotowania wykorzystuje się mrożone truskawki. Sądzę, że spokojnie można go przygotować o każdej porze roku, także ze świeżych owoców. Jednak w moim przypadku działa siła przyzwyczajenia.

Poniżej podaję przepis oryginalny oraz moje zmiany w nawiasie. Nie miałam, bowiem możliwości znalezienia wszystkich produktów lub po prostu, na co dzień stosuję inne zamienniki.

Składniki ciasta:
  • 3 żółtka
  • 150g cukru pudru
  • 1 opakowanie cukru wanilinowego (2 wanilie w proszku)
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 10 łyżek oleju słonecznikowego
  • 4 łyżki wody
  • 150g mąki

Żółtka ucieramy z cukrem oraz z wanilią. Olej mieszamy z wodą i dodajemy do ucieranych żółtek. Następnie dosypujemy stopniowo mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia i dobrze ucieramy.

Osobno ubijamy pianę z białek, która dodajemy do ciasta. Nie miksujemy już, lecz dokładnie, acz spokojnie mieszamy łyżką.


Ciasto pieczemy w 180 stopniach przez około 30 minut.

Składniki masy truskawkowej:

  • 2 opakowania mrożonych truskawek po 450 g każde (dałam 1 opakowanie 1 kg)
  • 1 łyżka cukru
  • 1 budyń waniliowy zmieszany z 3 łyżkami wody

Truskawki rozmrozić i zmiksować. Włożyć do garnka, dosypać cukru i smażyć. Po chwili dolać rozrobiony w wodzie budyń i smażyć nadal, do uzyskania gęstej masy.




Składniki masy śmietanowej:
  • ½ litra kremówki (400ml śmietany kremówki 30%)
  • 2 fix-y śnieżka (1 opakowanie Morfat creamy)
  • 1 łyżka cukru

Ubijamy kremówkę z fixem i cukrem Ja z konieczności postąpiłam inaczej. Ubiłam Morfat creamy przez 5 minut, następnie dodałam cukier oraz dolewałam śmietankę. Ubijałam razem kolejne 2 minuty.

Składniki lukru:
  • 250g cukru pudru
  • Sok z 1 dużej cytryny

Sok cytrynowy wymieszać z cukrem pudrem i gotowe.

Dodatkowo:
  • Dżem truskawkowy
  • Paczka herbatników

Sposób wykonania:
Upieczone ciasto ostudzić i posmarować dżemem truskawkowym. Na wierzch nałożyć przestudzoną masę truskawkową. Na to nałożyć masę z bitej śmietany. Na powierzchni bitej śmietany rozłożyć herbatniki i wszystko oblać lukrem.
Wstawić do lodówki na kilka godzin. Ja pozostawiłam w lodówce na cała noc, dzięki czemu ciasto ładnie stężało.





Naprawdę polecam i życzę smacznego!